Bóstwo dnia

Obecnie trudno jest nam uwierzyć, że życie starożytnych było trawione przez religię. Absolutnie każde ich zachowanie miało znaczenie religijne. Codzienne obowiązki były przesiąknięte rytuałami. Nic nie pozostawało wolne od najróżniejszych wierzeń, ponieważ starożytne plemiona żyły w strachu przed niewyobrażalną masą niewytłumaczalnych i niedających się wtedy przewidzieć zjawisk przyrodniczych, np.: zwykłe wylanie rzeki mogło zostać odczytane jako znak od sił nadprzyrodzonych. Starożytni Skandynawowie wierzyli, że przechowywanie w domostwach żołędzi ochroni ich przed piorunami, jako że dąb był symbolem Thora. Inne narody były niemniej przesądne. Starożytni Rzymianie byli przeświadczeni, że każdy byt ożywiony, bądź nieożywiony jest napełniony numina (boską obecnością). Oczywiście pomiędzy Tygrysem i Eufratem sprawy ludzi także obracały się w wokół panteonu bóstw.

Czytaj dalej Bóstwo dnia

Gamifikacja – przyjemny sposób rozwiązywania problemów

Inspiracją do napisania tego artykułu przyszła do mnie w trakcie rozmowy o postępach w nauce z mamą jednego z moich najlepszych uczniów. Mama była przekonana, że jej syn nie daje z siebie 100% w trakcie nauki i że poświęca masę czasu na gry komputerowe. Dłuższą chwilę zajęło mi wytłumaczenie jej, że gry komputerowe są nie tylko świetną metodą na rozładowanie stresu ale sprawiają, że uczenie się jest bardziej efektywne i kształtują umiejętności prospołeczne

Czytaj dalej Gamifikacja – przyjemny sposób rozwiązywania problemów

Pokonaj przepaść kulturową.

Zajmujesz się klientami międzynarodowymi w wielokulturowej korporacji? A może właśnie rozkręcasz swój własny międzynarodowy biznes? Tak czy owak musisz pamiętać, że stereotypy i uogólnienia mogą wpakować Cię na minę. Jeśli łamiesz sobie głowę nad sposobem pracy z ludźmi pochodzącymi z innych kultur w taki sposób, aby nie ryzykować nawiązanych relacji biznesowych, lub potencjalnych kontraktów, ten artykuł uzupełni Twoją wiedzę o strategie komunikacyjne w kontaktach międzykulturowych.

Czytaj dalej Pokonaj przepaść kulturową.

Hiperpoligloci – lingwistyczni herosi naszych czasów

Pomieszanie języków podczas budowy wieży Babel to opowieść biblijna, którą znają wszyscy. Ogólnie rzecz ujmując, Babilończycy zbudowali wyjątkowo wysoką, jak na tamte czasy, wieżę, która służyła jako widoczny z daleka punkt orientacyjny dla żeglarzy, handlarzy i nomadów. Skoro wieża ta miała na celu pomaganie ludziom w odnalezieniu drogi do domu, lub wyznaczać azymut, stanowiła zatem złamaniem zakazu nadanego przez Boga, który wyraźnie zakazał im gromadzenia się w jednym miejscu po Potopie (źródło: https://bible.org/book/export/html/4838). Aby uniknąć tego problemu w przyszłości, Bóg postanowił pomieszać języki budowniczych i rozsiał ich po całym świecie. Może gdyby Babilończycy nie obnosili się tak ze swoją wieżą, to może nie zwrócili by na siebie uwagi Boga? Kto wie?

Czytaj dalej Hiperpoligloci – lingwistyczni herosi naszych czasów

10 najlepszych podręczników do nauki języka angielskiego dla dorosłych.

Spójrzmy prawdzie w oczy. Tradycyjne podręczniki do nauki języka potrafią zanudzić kursantów na śmierć. Już dawno pogrzebaliśmy erę kaseciaków. Płyty CD także są u zmierzchu swego żywota. Obecnie lektorzy muszą wstrząsnąć publiką za pomocą materiałów audiowizualnych aby podtrzymać ich zainteresowanie, zwiększyć produktywność i wzmocnić motywację. Dlatego przygotowałam dla Was 10 najlepszych książek do nauki angielskiego dla dorosłych (kurs o profilu ogólnym), którą stworzyłam całkowicie w oparciu o moje własne doświadczenia podczas prowadzenia kursów. Jeśli czujecie, że jesteście trochę w tyle, to ta lista będzie świetnym początkiem do podjęcia akcji poszukiwawczej proaktywnych metod nauczania.

Czytaj dalej 10 najlepszych podręczników do nauki języka angielskiego dla dorosłych.

Odkryj Kanadę

Francuski korsarz i odkrywca Jacques Cartier poprowadził 3 wyprawy na terytoria, które dzisiaj nazywamy Kanadą . Wysłany w 1534 przez króla Franciszka I do Nowego Świata miał odnaleźć nową drogę morską do Azji oraz wzbogacić królewski skarbiec o nowe kosztowności. Niestety wyprawy te zwiodły oczekiwania króla, który zamiast diamentów i złota otrzymał bezwartościowy tombak i kwarc. Wyprawy zostały zawieszone do 1604 kiedy to Samuel de Champlain , zwany także „Ojcem Nowej Francji”, została wyznaczony do zbadania tych ziem raz jeszcze. Odkrywca założył Acadię – pierwszą stałą francuską osadę. Niemniej jednak dotknięci doświadczeniem bezwzględnej zimy osadnicy przenieśli się na bardziej osłonięte tereny. Nowe miejsce nazwane przez nich Port Royal było położone na obszarze dzisiejszej Nowej Szkocji. W1607 powstała jeszcze jeden francuska osada St. Lawrence River, która ostatecznie pozwoliła Francji pretendować do tych ziem. Następnie indiańską wioskę z plemienia Haudenosaunee przekształcono w Québec od algonkińskiego słowa „kebec”, co oznaczało „zwężenie”

Czytaj dalej Odkryj Kanadę

Język a Twój mózg

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się jaka jest zależność pomiędzy naturą naszego mózgu a naturą języka? Odpowiedzi na to pytanie udzielają nam Victoria Fromkin oraz Robert Rodman (1998), którzy w swojej książce wdrażają nas w arkana neurolingwistyki – interdyscyplinarnej nauki badającej biologiczne i neuronowe funkcje języka. Autorzy przedstawiają dowody na to, że mowa ludzka przetwarzana jest w jednym z najbardziej złożonych z ludzkich organów – mózgu. Każdy organ z osobna składa się z „około 10 miliardów komórek nerwowych a także miliardów włókien tworzących między nimi powiązania”. Jego zadaniem jest przetwarzanie i kontrolowanie naszych czynności motorycznych i sensorycznych.

Czytaj dalej Język a Twój mózg

Jak uczyć aby nauczyć? Efektywne metody nauczania.

Nauka języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym wiąże się przede wszystkim z zabawami ruchowymi, ponieważ przedszkolaki są z natury ruchliwe i nie są w stanie skupić uwagi na dłużej. W przybliżeniu trzyletnie dzieci potrafią skoncentrować się zaledwie na 7 do 9 minutczterolatki już na 12, a pięciolatki na 14 minut. Z moich obserwacji wynika, że te wartości zmieniają się w zależności od grupy, częstotliwości ćwiczeń na koncentrację a nawet od pogody. Aby w pełni wykorzystać czas skupienia i nauki każdą zabawę ruchową należy poprzedzić dokładnymi instrukcjami, a następnie upewnić się, czy na pewno wszystkie dzieci zrozumiały zasady, aby uniknąć w trakcie niepotrzebnych konfliktów i sporów. Jeśli podczas ćwiczeń zapanuje chaos, dzieci mogą się zniechęcić do kolejnych zabaw. Pamiętajmy, że przedszkolaki bardzo szybko się rozpraszają, więc tylko pełna kontrola lektora nad dziećmi i nad rozpoczętą grą gwarantuje doprowadzenie jej do końca.

Czytaj dalej Jak uczyć aby nauczyć? Efektywne metody nauczania.

W jaki sposób małe dzieci uczą się języka angielskiego?

Dzieciom w wieku przedszkolnym nauka języków obcych przychodzi w sposób naturalny, ze względu na ich wrodzoną ciekawość świata. Najważniejsze zadanie, przed którym staje lektor to ukierunkowanie tej ciekawości na naukę języka. Zadanie to może wydawać się dość proste, ponieważ w przeciwieństwie do osób dorosłych przedszkolaki uczą się w sposób nieświadomy, co w praktyce oznacza uczenie się w sposób niezamierzony, mimowolny poprzez gry, zabawy, rymowanki i piosenki. Pamiętajmy jednak, że dzieci bardzo szybko się rozpraszają i ciężko przychodzi im skupienie uwagi przez dłuższy czas.

Czytaj dalej W jaki sposób małe dzieci uczą się języka angielskiego?