Jak uczyć aby nauczyć? Efektywne metody nauczania.

Nauka języka angielskiego na etapie wczesnoszkolnym wiąże się przede wszystkim z zabawami ruchowymi, ponieważ przedszkolaki są z natury ruchliwe i nie są w stanie skupić uwagi na dłużej. W przybliżeniu trzyletnie dzieci potrafią skoncentrować się zaledwie na 7 do 9 minutczterolatki już na 12, a pięciolatki na 14 minut. Z moich obserwacji wynika, że te wartości zmieniają się w zależności od grupy, częstotliwości ćwiczeń na koncentrację a nawet od pogody. Aby w pełni wykorzystać czas skupienia i nauki każdą zabawę ruchową należy poprzedzić dokładnymi instrukcjami, a następnie upewnić się, czy na pewno wszystkie dzieci zrozumiały zasady, aby uniknąć w trakcie niepotrzebnych konfliktów i sporów. Jeśli podczas ćwiczeń zapanuje chaos, dzieci mogą się zniechęcić do kolejnych zabaw. Pamiętajmy, że przedszkolaki bardzo szybko się rozpraszają, więc tylko pełna kontrola lektora nad dziećmi i nad rozpoczętą grą gwarantuje doprowadzenie jej do końca.

Mniej znaczy więcej

Należy uważać z doborem materiałów, które mają za zadanie stymulować przedszkolaki do działania, np.: w zabawie zwanej „Pass The Ball” dzieci siedzą w kole po turecku i odrzucają do siebie piłeczkę w taki sposób aby nie zrobić sobie i innym dzieciom krzywdy. Jej celem jest powtórka materiału językowego w wesoły sposób. Dziecko, do którego kolega podał piłkę musi powiedzieć pierwsze jakie mu przychodzi do głowy słowo po angielsku. Jeśli zastanawia się zbyt długo- odpada. Słowa nie mogą się powtarzać. Jeśli ktoś powtórzy słowo, które już padło w trakcie gdy – odpada. Zabawę można utrudnić w starszych grupach zawężając zakres słownictwa do liczb, kolorów lub zwierząt. Do zabawy nie należy wykorzystywać zbyt kolorowych, świecących lub głośno grających piłek, ponieważ przedszkolaki skupią się na przedmiocie, a nie na zadaniu jakie mają do wykonania. Z tego względu dobrze jest przygotować powtórkę materiału z przedmiotami, które dzieci poznały wcześniej – to zasady nowo poznanej gry oraz emocje jej towarzyszące mają sprawić aby dzieci nie nudziły się w trakcie powtórki.

Rozwój uwagi

Koncentrację przedszkolaków możemy trenować zarówno w przedszkolu, jak i w domu. Codziennie ćwiczenia takie jak nauka wierszyków, piosenek, czy też czytanie dziecku do snu może znacznie przedłużyć czas skupiania uwagi. Nauka języka przez wielokrotne śpiewanie poznanej już przez przedszkolaki piosenki świetnie rozwija pamięć, utrwala słownictwo i struktury gramatyczne . Piosenki tworzą kontekst nauczania i wyrabiają nawyk słuchania. Dodatkowo można je wzbogacić o gesty i ruchy taneczne, aby maluchy mogły zapamiętywać jeszcze szybciej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *